Oldalak

2015. március 19., csütörtök

Meg tudod csinálni egyedül is!

Jártatok már úgy, hogy elvártatok valamit a gyerektől, nem jól végezte el, s észrevette az elégedetlenséget, mire leesett, hogy honnan tudja, szegény, hogyan kell elvégezni, ha eddig még soha nem csinálta egyedül azt, amit kértünk tőle?!

Egészen zsenge ifjú koromban a Youth for Christ ifivezető tréningjén megtanultam valamit, amit akkor nem gondoltam, hogy a gyereknevelésben fogok leginkább kamatoztatni. A mentorlásra, ifivezetők képzésére tanítottak 5 egyszerű lépésben:
1. Én teszem, te csak tanúja vagy a dolgoknak (vagy "elszenvedője":)
2. Én csinálom, te figyeled (nem csak nézed:)!
3. Tegyük együtt!
4. Te teszed én figyelem, s kiértékeljük.
5. Egyedül teszed, s valaki új melletted tanúja a dolgoknak

Legelőször talán a játékok összeszedésében gyakoroltam ezt a gyerekeimmel:
1. Sokszor összeszedtem a játékokat, amíg ő csak ült a szoba közepén
2. Hívtam, hogy segítsen, de inkább csak figyelte, ahogyan szóban magyaráztam, hova mit miért rakosgatok el
3. Együtt pakoltuk a játékokat (legtöbbször ez a leghosszabb rész, tinikorban talán a legnagyobb kihívás is, persze, már nem a játékok összeszedésében:)
4. Aztán rábíztam a gyerekre, hogy tegye el a játékait megbeszélt idő alatt, s én figyeltem hogyan teszi, vagy "átvettem a munkát"
5. Már elvártam, hogy egyedül is összeszedje a játékait, sőt a testvérének a játékait is, aki egyelőre csak figyelte őt, majd megtanulta a nagyobb tesótól, hogyan kell...

Hibáim szülőként:
- amikor kihagytam a 2. netalán a 3. pontot is egy-egy tanulási folyamatból
- amikor a 4. pont után nem ellenőriztem és nem értékeltem (századjára is!) a teljesítményt dicsérettel és utána kiigazítással is, ha muszáj volt
-amikor az 5. pontnál nem bíztam meg benne és folyton korrigáltam, "ellenőrizgettem", vagy nyilvánosan leszóltam, ha már ő is a testvérét (vagy mást) tanítani próbálta.

Kiket szoktunk még mentorolni? Milyen jó lenne, ha több "idősebb" (nem feltétlen életkorra gondolok) nőben lenne bátorság a fiatalokat ilyen folyamaton keresztül elvezetni valami szépre, valami hasznosra. A hitélet útján ezt úgy is nevezzük: tanítványozás.
Lelki anyákra (is) vár a világ!






 

Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL