Oldalak

2015. március 11., szerda

a bocsánatkérésről


Kicsi koromban édesapámat láttam először bocsánatot kérni. Nekünk, gyerekeknek, tanítani kellett a bocsánatkérést. Valahogy úgy volt, hogy odamegyek a másikhoz, a szemébe nézek és azt mondom: „Kérek szépen bocsánatot, többet ilyent nem csinálok.” Legalábbis törekszem... Ez egyáltalán nem ugyanazt jelenti, mint amikor azt mondjuk, hogy : "Ó, ne haragudj, kérlek..." s hasonlók. A bocsánatkérés magunkról beszél, s nem a másikról.
Ma is tanulni és tanítani kell a "hogyan"-t. Azért is fogalmazom meg ezeket a gondolatokat, mert nekem még sokat kell tanulni... Félünk, hogy a bocsánatkérés gyengeséget mutat, pedig pontosan az ellenkezője az. Továbbá, még ha van is alázat, van aki nem tudja, hogy azt szavakban is ki kell mondani. Nem elég tettekkel bocsánatot kérni, vagy úgy tenni, mintha semmi sem történt volna. A bizalom is sokkal nehezebben épül fel, ha nem mondtam, hogy a jövőben nem szeretném újra megismételni. 

A bocsánatkérés akkor hiteles, ha:
-kifejezi, hogy ŐSZINTÉN sajnáljuk, BÁNJUK, amit tettünk
-ha felvállaljuk a tettünket és elismerjük a mi hibánkat, anélkül, hogy bocsánatkéréskor a másik fél részét szóvá tennénk
-ha készek vagyunk JÓVÁ TENNI, amit elrontottunk (hogyan fizethetném meg a kárt, hogyan segíthetnék, hogy begyógyuljon a seb?)
-”többet ilyent nem csinálok” jelentését átadni, hogy mindent megteszek annak érdekében, hogy a jövőben ez ne forduljon elő. "Nyitott vagyok arra, hogy figyelmeztess, ha újból ilyen irányba haladnék."
- szavakkal is elmondani a fentieket. Ugyanakkor azt is elmondani, hogy fontos nekem a kapcsolatunk, s nem csak azért kérek bocsánatot, hogy békességem legyen (s ÉN jól érezzem magam), hanem, mert szeretném, ha együtt haladnánk az életúton, amennyire lehet.

KÉRLEK SZÉPEN BOCSÁSS MEG. VÉTETTEM ELLENED. - ezt a hat szót, hányszor mondtad ki életedben már így? Kinek? Ma ezen a szeretetteljes szerdán is kimondhatod, leírhatod valakinek. Lehet, várja... és még nem késő.

Ja, és soha nem az kezdi a bocsánatkérést, aki a vétkesebb, hanem az, akiben ERŐsebb a szeretet. :)
 

Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL