Oldalak

2015. január 4., vasárnap

szavakban az érzelem

Erőssssen ifjú-asszony koromban (jó, igen most is, csak nem olyan gyakran) néha amikor leültünk vacsorázni, vagy utaztunk az autóban, s meguntam a saját hangomat :P (nem is beszélek olyan sokat, na...) feltettem a férjem kedvenc kérdését tőlem:
" Most mire gondolsz?" :D
Visszagondolva, s elemezgetve a dolgokat (mert ezt is nagyon szeretem:), rájöttem, hogy igazából mi sokat kommunikáltunk kezdetektől. Ami hiányzott, s ebben a kérdésben fogalmazódott meg, az inkább arra utalt, hogy a férjem érzéseire voltam kíváncsi. Néha láttam, hogy szomorú, vagy elmélázott nagyon, s kíváncsi voltam, hogy éppen az váltotta ki, amiről beszélgettünk, vagy más oka van.
Megtanultam, hogy a "mire gondolsz" kérdés rossz! Általában én is azt válaszolom ilyenkor, hogy: semmire. Nem csak a férfiaknak van "semmi doboz" a fejükben. :D Észrevettem, hogy ahelyett, hogy az érzéseim kommunikálnám, inkább "éreztetem". Persze, nagy ereje van a nonverbális kommunikációnak is, de könnyebben félreérteni, s évek kellenek, hogy szavak nélkül is értsünk minden érzést. Még a sajátomat se értem sokszor. :) Aztán, ha vannak szavak is, nem mindegy, ha azok támadóan hatnak, vagy a saját érzésinkről közölnek valamit. Fejlődünk lassan, gyerekeinket már tudatosan is próbáljuk az ilyen mondatokra nevelni, leginkább saját példánkkal, amikor sikerül. Például, mielőtt a sarokba vonulnék a kedvenc verseimmel, mintegy menekülve az érzéseimtől, vagy elmennék "járni egyet", felteszem magamban a kérdést: "miért van ez a csalódottság érzése bennem?". Próbálom nyakon csípni a "jövő-menő" fellegeket az életem egén. Hirtelen rájövök, hogy csak annyi a baj, hogy kicsit eltájoltam magam az időben a családommal együtt, s mintha a kitűzött közös programunk senkinek se lenne prioritás. Ezt pontosan így szavakkal is elmondom, valahogyan így (biztosan most szebben sikerül, mint élőben:): ÚGY ÉRZEM, HOGY mindent előbbre tettünk a közös programunknál s mindenkinek fontosabb az egyéb...ezért csalódott vagyok. Te, ti hogyan éreztek?! Van, hogy segít már csak az, hogy egyetértünk ebben, vagy éppen hamar átprogramozzuk az elhalasztott tervet. Aztán mehetek egyet szellőztetni is a fejemet, ha annyira nyomasztanak még mindig az érzések.
Az érzelmeink kifejezése nem csak nevetést és sírást jelent, amitől sokan riadoznak, különösen férfiként, bár a Biblia ennek is utat ad. Azt mondja:
"Ideje a sírásnak és ideje a nevetésnek". Prédikátor 3:4
MIKOR NEVETTÉL VAGY SÍRTÁL UTOLJÁRA? S mikor kezdted a mondatod úgy frissiben, hogy: úgy érzem, hogy.... ?!

 

Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL