Oldalak

2010. március 16., kedd

A PÉNZ BESZÉL?

Látom, hogy a kisfiam perselye fogyatkozik, majd üres. Aztán rátalálok a maradék aprópénzére egy kispohár vízben, illetve jégben, ahogyan kinyitom a fagyasztó ajtaját.

-Na, így biztos nem vehet el belőle senki semmit!-mondja széles mosollyal.

A pénzről tanítani gyerekeinknek élvezetes dolog. Néhány ötlet, amit a szüleimtől és másoktól én is szívesen alkalmazok:

6 éves kor előtt

· Mikor vásárolni visszük, magyarázzuk el, mit jelent az árcimke.

· Mutassuk meg a pénzt, melyik hány lejes stb.

· Játsszunk velük szerepjátékokat otthon: “piacost, üzletest, bankost” stb. Készítsünk papírpénzt, illetve aprópénzt velük a játékokhoz.

· Ahogy nőnek, vonjuk be kicsit őket a család anyagi kérdéseibe. Például írjuk össze együtt a szükségeseket vásárlás előtt, és csak azt vegyünk, amit a papírra felírtunk, neki és magunknak is!

Kisiskolás korban

  • Beszéljünk a gyerekeinknek arról, mit jelent pénzt keresni, megdolgozni az élelelmért, ruházatért.
  • Heti rendszerességgel zsebpénzt adhatunk a gyereknek, amiről számoljon el, ha lehet egy kis füzetben vezesse, hogy mire költötte.
  • Ha születésnapjára például nagyobb összeget kap, amennyiben olyan gyerekről van szó, aki hajlamos elverni a pénzt, ajánljuk fel, hogy beteheti a “bankba”, és az kamatozhat is. De tartsuk számon mennyi pénzt adott ide, és az ígérethez, kamathoz legyünk hűek. Amennyiben a gyerek inkább zsugori természetű, neveljük arra, hogy lássa meg a nélkülözőt, azt az osztálytársat, akinek örömet szerezhetne pl. egy vásárolt kiflivel és legyen adakozó.
  • Családi perselyt is készíthetünk, aminek a célja valami nemes dolog lehet (családi program, valaki megsegítése, ajándék a nagyszülőknek, stb)
  • Játsszunk velük anyagiakkal kapcsolatos társasjátékot, pl. “Gazdálkodj okosan”, “Monopoly”
  • Adjunk lehetőséget a gyereknek, hogy pénzt keressen extra házi munkával, vagy ha pl. “órát ad” a testvérének… Ez kizárólag az ő keresete, és arra költse, amire akarja. Engedjük meg, hogy hibázzon is a pénzbeosztásban. Így tanul.
  • Anélkül, hogy megterhelő lenne nekik, osszunk meg valamennyit az anyagi nehézségeinkből velük, hogy értsék meg miért takarékoskodunk.

A jó példa a legjobb eszközünk a gyerek nevelésében, ezért nem szeretném elfelejteni, hogy a pénz nem minden! Szellemi értékeink, kapcsolataink mindig maradjanak a fontosabb, őket megillető helyen.

mutter

 

Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL