Oldalak

2010. január 28., csütörtök

Ő is ember!

A tegnapelőtt hallottam egy 2-3 éves kislányról, aki nem szerette a romákat, ugyanis csak az ajtóban kéregető asszonyokról tudott, akik mindig elvitték az ő szép kinőtt ruháit. Zsörtölődött is, hogy ilyenek, olyanok, mire az édesanyja csitítani kezdi, hogy, kislányom, hát a cigány is ember! Az nem!-feleli a kislány. Dehogynem, őt is a Jó Isten teremtette! stb. stb. próbálja meggyőzni az anya a kislányát. De ő csak hajtogatja, hogy a roma az nem ember. Hát akkor mi? –kérdezi az anya végül.
-Hát asszony! (ő csak roma asszonyt látott eddig:D)
Egyelőre nekem is a roma csak asszony, mármint ha szívügyről beszélünk. A gyerekei is természetesen, de hát azok mindig hozzájuk tartoznak. Nem, a munkámhoz nem tartozik semmilyen roma projekt! Ez nem munkaügy, tényleg inkább szívügy lett. Lehet csodálkoznak néhányan, mert ismernek. Jogosan.
Isten nyitogatta a szemem a karácsonyi projekt alatt. Bár kevés roma családhoz jutottam el, (inkább másokhoz), lehetőségem volt másképpen látni az ajtómnál kéregető asszonyt. Sokan mondanánk: nem dolgozik! Ugyan már. Szinte egész életében "gyesen" van. Úgy, hogy igyekszik valahogyan élelmet, ruhát szerezni a sok gyereknek (lehet az államtól is kap valamit). Tudom, tudom, ismerünk olyant, aki elissza, vagy eldobja, amit kapott. De ez édes kevés százaléka azoknak, akik segítségre szorulnak. Természetesen itt is igaz az, hogy jobb megtanítani az embert halászni, mint mindig halat adni. És az asszonyt mire tanítsam? Elhatároztam, hogy ha rikán is, de elmegyek Mocsolyára és a roma nőkkel olyan gyakorlati dolgokról fogok beszélgetni, mint higiénia, takarékos háztartás, gombák és dzsemek eltevése télire stb.. Persze, ott vannak nagyon ügyes asszonyok is, de van egy jó százalék, aki hiszem, egy idő múlva megél alamizsna nélkül is. (megjegyzés: csak kétszer jutottam el hozzájuk ilyen céllal...s elköltöztünk)
Tiszteletem azok iránt akik önzetlenül kezelik az erdélyi cigány sorsát!
Tanulgatom én is.
UI. A fent említett kislány Szekrényes Debóra:). Szerintem, nem haragszik meg, hogy elmeséltem...:)
 

Desenvolvido por EMPORIUM DIGITAL